Inwoners kunnen zelf contact opnemen om zich aan te melden voor hulp bij schulden van de gemeente. Of bewindvoerders en professionals uit het sociaal domein kunnen de aanmelding doen namens de inwoner. Voor sommige groepen inwoners is de aanmelding anders geregeld.
Zelf aanmelden
Inwoners kunnen zelf aanmelden
Inwoners kunnen via 2 wegen contact opnemen voor hulp bij schulden (schuldhulpverlening):
- De inwoner kan direct contact opnemen met de gemeente voor hulp bij schulden.
- Of via het buurtteam. Schulden staan meestal niet op zichzelf. Vaak zijn er andere problemen waarbij het buurtteam kan ondersteunen. Het buurtteam kan ook schulden signaleren en schakelt dan de gemeente in voor hulp bij schulden.
Ondernemers met financiële problemen kunnen zelf aanmelden
Aanmelden door professionals en bewindvoerders
Inwoners voor gespecialiseerde hulp aanmelden
Als gespecialiseerde hulpverlening nodig is, kan de professional de inwoner aanmelden bij Stadsgeldbeheer.
Deze gespecialiseerde hulp kan nodig zijn voor inwoners die dak- of thuisloos zijn (geweest) of dreigen te worden. Of voor inwoners die niet zelfstandig mee kunnen doen in de samenleving. Bijvoorbeeld als zij een verstandelijke beperking hebben, of een verslaving of zware psychische problemen. En voor inwoners die gedetineerd zijn (geweest).
Stadsgeldbeheer is onderdeel van de Tussenvoorziening en biedt:
- budgetbeheer
- budgetbegeleiding
- schuldhulpverlening
Op 10 november 2025 gaat deze hulp van Stadsgeldbeheer over naar de gemeente.
Bewindvoerders kunnen inwoners aanmelden cliënten onder bewind
De bewindvoerder kan een inwoner aanmelden voor schuldhulpverlening via de contactgegevens onderaan deze pagina.
Professionals sociaal domein kunnen inwoners aanmelden
Bent u professional in het sociaal domein? U kunt inwoners aanmelden voor hulp bij schulden.