Aanmelden voor hulp bij schulden

Inwoners kunnen zelf contact opnemen om zich aan te melden voor hulp bij schulden van de gemeente. Of bewindvoerders en professionals uit het sociaal domein kunnen de aanmelding doen namens de inwoner. Voor sommige groepen inwoners is de aanmelding anders geregeld.

Zelf aanmelden

Inwoners

Inwoners kunnen via 2 wegen contact opnemen voor hulp bij schulden (schuldhulpverlening):

  • De inwoner kan direct contact opnemen met de gemeente voor hulp bij schulden.
  • Of via het buurtteam. Schulden staan meestal niet op zichzelf. Vaak zijn er andere problemen waarbij het buurtteam kan ondersteunen. Het buurtteam kan ook schulden signaleren en schakelt dan de gemeente in voor hulp bij schulden.

Lees meer op Hulp bij geldzorgen en schulden

Aanmelden door professionals en bewindvoerders

Buurtteam meldt inwoners aan voor gespecialiseerde hulp

Als gespecialiseerde hulpverlening nodig is, meldt het buurtteam de inwoner aan bij Stadsgeldbeheer.

Deze gespecialiseerde hulp kan nodig zijn voor inwoners die (ex)dak- of thuisloos zijn. Of voor inwoners die niet zelfstandig mee kunnen doen in de samenleving. Bijvoorbeeld als zij een verstandelijke beperking hebben, of een verslaving of zware psychische problemen.

Stadsgeldbeheer is onderdeel van de Tussenvoorziening en biedt:

  • budgetbeheer
  • budgetbegeleiding
  • schuldhulpverlening

Op 10 november 2025 gaat deze hulp van Stadsgeldbeheer over naar de gemeente.

(Ex) gedetineerden

Stadsgeldbeheer ondersteunt gedetineerden in een penitentiaire inrichting. Na detentie is begeleiding via het buurtteam mogelijk.

Bewindvoerders melden cliënten onder bewind aan

De bewindvoerder kan een cliënt aanmelden voor schulddienstverlening via de contactgegevens onderaan deze pagina.

Professionals sociaal domein kunnen inwoners aanmelden

Bent u professional in het sociaal domein? U kunt inwoners aanmelden voor hulp bij schulden.

Aanmelden voor hulp bij geldzorgen of schulden

Hulp en contact Schulddienstverlening