Nieuws voor zorgprofessionals
Via deze website houden we u als professional in het Utrechtse maatschappelijke veld op de hoogte. Ook andere geïnteresseerden vinden hier de laatste informatie.
Wilt u automatisch op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze maandelijkse online nieuwsbrief.
Op deze pagina:
- Plannen voor sport en bewegen 2025-2026 vastgesteld
- Update van de leerfase opvoed – en opgroeivragen in de sociale basis
- De Sociale Visie Utrecht 2040 is een kompas, geen routeplanner
- 2 nieuwe uitvoeringsprogramma’s voor hervorming sociaal domein
- Update netwerkaanpak overgewicht & obesitas (Kind naar Gezonder Gewicht)
- Automatische inkomstenverrekening
- Hulp en ondersteuning voor gezinnen in Utrecht
- Inkoop aanvullende zorg Wmo in de wijk
- Start campagne Weet waar je recht op hebt
Nieuw meerjarenbeleid 'Sport en bewegen, de basis voor een gezond Utrecht!’
Plannen voor sport en bewegen 2025-2026 vastgesteld
Het Uitvoeringsprogramma Sport en bewegen 2025-2026 is vastgesteld. Utrecht zet de komende 2 jaar specifiek in op gezinnen met een laag inkomen met kinderen van 0 tot 18 jaar en hun opvoeders, mensen met een beperking en betaalbare sport. Met sportvoorzieningen die aansluiten bij de behoeften van Utrechters en de aanbieders van sport- en beweegactiviteiten. In de uitvoering van deze plannen werken wij, maatschappelijke partners en sportaanbieders nauw samen om meer Utrechters in beweging en aan het sporten te krijgen en te houden. Vooral inwoners die dat nu niet of te weinig kunnen doen.
Lees meer over het uitvoeringsprogramma Sport en bewegen
Update van de leerfase opvoed- en opgroeivragen in de sociale basis
26-05-2025 | Gezamenlijk geven we vorm aan de nieuwe beleidsnota jeugd 'Samen opgroeien, samen opvoeden’. In de nota zetten we onder andere in op het versterken van de pedagogische basis. We gaan met elkaar aan de slag door meer collectief en groepsgericht te werken, te normaliseren in plaats van problematiseren en de gemeenschapskracht te versterken. Ook de opdrachten van partners in de stad scherpen we op basis van deze uitgangspunten aan. Een voorbeeld hiervan is de opdracht van de buurtteams die strakker sturen op hun oorspronkelijke opdracht waarbij zij geen opvoed- en opgroeivragen oppakken.
Leerfase in 2 buurtteamgebieden
De afgelopen maanden zijn we in 2 buurtteamgebieden (Zuilen en Lunetten- Hoograven) gestart met een leerfase. We willen inzicht krijgen in waar vragen van ouders/gezinnen het best (passend) beantwoord kunnen worden, wat de impact hiervan is op de sociale basis, wat er nodig is om deze beweging met elkaar goed op te vangen en hoe we deze beweging samen kunnen versterken.
Inzichten
We zijn halverwege de leerfase. Dit zijn de belangrijkste inzichten tot nu:
- Elkaar ontmoeten, elkaar kennen, elkaar vertrouwen en weten wat iedereen doet in de stad, is niet vanzelfsprekend. Het is noodzakelijk om te investeren in het leren kennen van je partners in de wijk en in de samenwerking. Alleen zo kan de beweging tot stand komen.
- Goed toegeruste plekken en medewerkers maken het verschil voor gezinnen met een hulpvraag. Dus dat willen we realiseren. Er is meer inzicht nodig in wat het vraagt om elke ingang voor gezinnen daadwerkelijk passend te maken.
- De afbakening van verantwoordelijkheden en taken is nooit helemaal sluitend. Tussen de verschillende opdrachten van partijen bestaat enige overlap. Soms zijn opdrachten ook niet helemaal sluitend. Dit ‘tussengebied’ biedt ruimte voor professionals om samen af te stemmen en te doen wat nodig is. Maar dat vraagt wel om duidelijke afspraken: hoe gaan we met die ruimte om, en wat verwachten we daarin van professionals.
Vervolg
De leerfase loopt tot aan het zomerreces. Na de zomer informeren we alle betrokkenen opnieuw over de uitkomsten van de eindevaluatie en het vervolg.
Heb je zelf signalen, vragen en/of inspirerende voorbeelden hoe opvoed- en opgroeivragen een plek krijgen in de sociale basis? Laat het weten aan de eigen collega die betrokken is bij het kernteam van deze leerfase. Of mail naar jeugd@utrecht.nl.
De Sociale Visie Utrecht 2040 is een kompas, geen routeplanner
De Sociale Visie Utrecht 2040 (SVU 2040) is naar de gemeenteraad gestuurd! Het is niet alleen een product van de gemeente Utrecht geworden, maar van de hele stad. Inwoners, professionals, collega's en partners hebben meegedacht over welke stad we willen zijn in 2040. Jet Smit, strateeg sociaal bij gemeente Utrecht en lid van het kernteam SVU 2040, vertelt over de totstandkoming van deze unieke lange termijn visie en wat we er als stad aan hebben.
De SVU 2040 geeft richting aan de keuzes die we de komende tijd (richting 2040) moeten maken. We willen dat Utrecht in 2040 een inclusieve, veerkrachtige en gezonde stad is. Daarom investeren we ongelijk om gelijke kansen te vergroten, werken we nog beter samen met Utrechters en organisaties in de stad en richten we ons op die onderwerpen waarmee we het meeste verschil kunnen maken. De gemeente presenteert voor het eerst een visie voor het hele sociaal domein.
Jet: “We wilden een visie schrijven die niet in een la belandt. Die zowel binnen onze eigen organisatie als ook daarbuiten in de stad, gebruikt wordt om richting te geven. In deze tijd van schaarse middelen - geld, ruimte en arbeidskracht - was het belangrijk dat we scherpe keuzes zouden maken: voor thema’s waarmee we het meeste verschil kunnen maken.” Het belangrijkste doel van de visie is betere resultaten behalen voor de inwoners van onze stad door te zorgen voor meer samenhang en focus in het sociaal domein: de gemeentelijke organisatieonderdelen Maatschappelijke Ontwikkeling (MO), Volksgezondheid (VG) en Werk en Inkomen (WenI).
Leerzaam proces
Collega’s van MO, VG en WenI trokken de afgelopen 2 jaar veel op met elkaar in het opstellen van de verschillende beleidsnota’s en daarnaast werkten ze parallel aan de visie. Zo konden ze elkaar versterken, het beleid nog beter op elkaar aan laten sluiten en ook scherp te maken waar de visie de meeste toegevoegde waarde kon hebben. Jet: "Dat proces van samenwerken aan deze visie vanuit deze 3 organisatieonderdelen was erg leerzaam. Het ging naast het beleid goed op elkaar aan te laten sluiten en inhoudelijke ontwikkelingen ook om het ontwikkelen van meer gezamenlijke taal. Een voorbeeld hiervan waren de leidende principes. In elke beleidsnota staan leidende principes die soms hetzelfde betekenen, maar dan net weer anders verwoord zijn. Voor inwoners en partners kan dat onduidelijk zijn. Het was de kunst om minder vanuit de eigen koker te denken, maar te focussen op dat wat we gezamenlijk als leidende principes zien en op die thema’s waarmee we het verschil konden maken in onze stad. Die thema’s noemden we dan ook expliciet ‘de verschilmakers’ in de Sociale Visie. Deze verschilmakers hebben we gedestilleerd uit wat de inwoners, professionals en ook de wetenschap naar voren hebben gebracht als zaken waarop we het meeste verschil kunnen maken als we daarop focussen.
- De 4 verschilmakers zijn:
Financiële bestaanszekerheid: iedereen kan rondkomen - Een betaalbaar dak boven je hoofd: de noodzaak van passende huisvesting
- Kansrijk opgroeien: samen opgroeien
- Gezond samen leven: een zorgzame gemeenschap in een gezonde leefomgeving
De stad dacht mee
Er zijn de afgelopen tijd al bijeenkomsten georganiseerd voor partnerorganisaties en bewonersinitiatieven in de stad rondom enkele beleidsnota’s die in ontwikkeling waren. Aan hen werden bij die gelegenheid ook vragen gesteld die richting konden geven aan de Sociale Visie. We vonden het interessant en heel erg nodig om met Utrechters het gesprek aan te gaan over de visie. Omdat het een stuk is dat zo toekomstgericht en breed is, bedachten we een manier om het gesprek op gang te helpen. Met een Utrechtse kunstenaar maakten we een tijdcapsule in de vorm van de Domtoren. Verschillende medewerkers van de gemeente legden Utrechters de vraag voor: ‘Wat wens je de kinderen in Utrecht toe in 2040?'. Jet: “Het bleek dat inwoners dit een hele mooie vraag vonden en het waardeerden dat we hen daarop bevroegen. De wensbeelden die de mensen in de stad aan ons meegaven, hebben we verwerkt in de verschilmakers, wat het van ons als gemeente vraagt in het samenwerken en in het zogenoemde toekomstbeeld. Dit toekomstbeeld is een hoofdstuk in de visie, bedoeld ter inspiratie, waarbij we een gewenst beeld van de stad in 2040 schetsen.”
Ideeën inwoners gepresenteerd tijdens expositie
Breed gedragen
Ook gemeentemedewerkers van buiten het sociaal domein hebben meegedacht over de grote lijnen van deze visie. Met de medewerkers van het ruimtelijk domein is intensief opgetrokken: sociale en ruimtelijke ontwikkelingen kunnen elkaar namelijk heel goed versterken. Voor het hoofdstuk over wat er nodig is in onze gemeentelijke rol en samenwerking met stad, hebben ook veel andere collega's meegewerkt. Denk daarbij aan collega's die op dit vlak al veel ervaring en kennis hebben vanuit Wijken, Publieksdienstverlening of Samen Stad Maken.
Uiteindelijk heeft de Sociale Visie ter inzage gelegen in de stad. Veel professionals en inwoners lazen en dachten mee onder andere op een bijeenkomst die we daarvoor organiseerden. Er werden 16 officiële zienswijzen ingediend, waarvan een deel ook namens meerdere partijen of belangenorganisaties. Jet: “We vonden dat heel waardevolle inbreng. De visie is er beter van geworden en nog meer gedragen. Soms ontdekten we dat we wat blinde vlekken hadden. Of we moesten iets beter toelichten of nog wat concreter maken. Er ligt nu een visie die niet tot in de kleinste puntjes is ingevuld. Want het is een kompas, en geen routeplanner. Wat ik uniek vind aan deze sociale visie is, dat we hem hebben geschreven vanuit 3 organisatieonderdelen, waarmee het echt een brede visie is geworden. We zijn daarbij in staat geweest om samen de belangrijkste focus te ontwikkelen. En daarmee te werken aan de stad die we in 2040 willen zijn.”
In gesprek met inwoners
Visie bekijken
Op www.utrecht.nl/socialevisie vindt u de hele SVU 2040 en een samenvatting.
Vragen?
Hebt u vragen over de SVU 2040? Neem dan contact op met de gemeente Utrecht, via een mail aan svu2040@utrecht.nl.
2 nieuwe uitvoeringsprogramma’s voor hervorming sociaal domein
21-05-2025 | We hebben 2 nieuwe uitvoeringsprogramma’s vastgesteld voor de periode 2025–2027: ‘Zorgen voor elkaar’ en ‘Vitaal en krachtig ouder worden’. Met deze programma’s zetten we opnieuw concrete stappen richting de hervorming van het sociaal domein. Ze geven richting aan de toekomstige inkoop van aanvullende zorg en de herziening van de subsidies in de sociale basis vanaf 2027.
Uitvoeringsprogramma ‘Zorgen voor elkaar’
Met dit programma willen we de sociale basis versterken en stimuleren dat inwoners meer voor elkaar kunnen betekenen. De focus ligt op het versterken van informele zorg, vrijwillige inzet en mantelzorg. Zo blijft professionele zorg beschikbaar voor wie dat echt nodig heeft.
Pijlers zijn:
- Versterking van informele zorg (zoals vrijwilligersorganisaties en bewonersinitiatieven)
- Behouden en realiseren van meer vrijwillige inzet
- Ondersteunen van mantelzorgers
Bekijk het uitvoeringsprogramma ‘Zorgen voor elkaar’
Uitvoeringsprogramma ‘Vitaal en krachtig ouder worden’
Dit programma richt zich op het ondersteunen van alle Utrechtse ouderen om zo lang mogelijk gezond, zelfstandig en actief te blijven, in een stad die uitnodigt tot ontmoeting en meedoen. De aanpak is bedoeld om gezondheidsverschillen te verkleinen en de druk op de ouderenzorg te verlichten.
Pijlers zijn:
- ‘Oud is goud’: de kracht van ouderen in de samenleving en omkijken naar elkaar
- ‘Gezond en bewust ouder worden’: aandacht voor preventie en welzijn
- 'Fijn wonen, fijne buurt’: ontmoeting en toegankelijkheid in de eigen woonomgeving
- ‘Zorg en ondersteuning is beschikbaar wanneer nodig’: passende, laagdrempelige hulp
Bekijk het uitvoeringsprogramma ‘Vitaal en krachtig ouder worden’
Participatie
Voor beide uitvoeringsprogramma’s hebben we input opgehaald bij partijen en inwoners in de stad. Zo is er voor het programma over ouderen gesproken met ongeveer 300 ouderen in verschillende groepen en buurten. De programma’s zijn een uitwerking van eerder vastgesteld beleid in de beleidsnota Wmo, de beleidsnota Jeugd en de beleidsnota Gezondheid.
Met de nieuwe programma’s werken we verder aan een toekomstbestendig sociaal domein, waarin inwoners elkaar ondersteunen en ouderen prettig oud kunnen worden.
Update netwerkaanpak overgewicht & obesitas (Kind naar Gezonder Gewicht)
22-04-2025 | 1 op de 6 kinderen tussen de 4 en 18 jaar in de stad Utrecht heeft overgewicht of obesitas. We willen passende ondersteuning en zorg bieden voor deze kinderen. Dat doen we in Utrecht in de netwerkaanpak overgewicht en obesitas (Kind naar Gezonder Gewicht). Hieronder een update over de verschillende bouwstenen van de aanpak.
Sterke wijknetwerken jeugd
Voor een goede samenwerking tussen professionals in het medisch en sociaal domein is een sterk wijknetwerk jeugd belangrijk. Het gaat om de bestaande wijknetwerken jeugd. Projectleider Yassine Beqqali gaat hierbij ondersteunen. De komende tijd gaat hij in gesprek met professionals in de wijken over het concept stappenplan kinderen met overgewicht of obesitas (verwijsschema voor professionals) en het concept advies over sterke wijknetwerken. Wil je meer weten? Laat het weten door een mail aan volksgezondheid@utrecht.nl. Yassine gaat graag met je in gesprek en samen aan de slag.
Fun2befit
In maart startte de 2e ronde van de nieuwe methodiek Fun2befit voor 9-12 jarigen in de wijken Overvecht, Noordwest, Zuidwest en Leidsche Rijn. In deze groepsaanpak komen bewegen en deelname aan sport, slapen, eten en beeldschermgebruik aan bod. Ouders/verzorgers sluiten een aantal bijeenkomsten aan. Wil je meer weten over Fun2befit, stuur dan een mail naar info@sportutrecht.nl.
Centrale zorgverlener
Inhoudelijk is de jeugdverpleegkundige van de JGZ het meest geschikt om de rol van Centrale zorgverlener (naast het regulier werk) uit te voeren. Toch kan dit niet, omdat er niet aan landelijke randvoorwaarden wordt voldaan. In najaar 2024 is bekend geworden dat 3 andere beroepsgroepen deze rol ook mogen vervullen.
De stedelijke begeleidingsgroep werkt aan een advies over welke functionaris in Utrecht de rol van Centrale zorgverlener het beste kan vervullen. Het is uiteindelijk de zorgverzekeraar die deze zorg inkoopt en hierover beslist. Binnenkort wordt er meer bekend over de landelijke eisen. Daarna kan het advies worden afgerond.
Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI)
Een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) is een langdurig behandelprogramma voor kinderen gericht op een gezonde leefstijl. Ouders worden ook betrokken. De groepsaanpak Cool 2B fit heeft voor onze stad de voorkeur. Op dit moment is het programma Cool 2B Fit nog niet volledig erkend door het Zorginstituut Nederland. Daardoor kunnen de zorgverzekeraars deze GLI nu niet inkopen. De begeleidingsgroep onderzoekt hoe we de kinderen met overgewicht toch kunnen helpen.
Een ander programma, Your Coach Next Door, is een individuele GLI. We onderzoeken of dit een mogelijke optie is voor de Stad Utrecht. Wil je meer weten over ontwikkeling van de GLI? Benader dan projectleider Ernst-Jan Wind van Sterkz.org.
Meer informatie en vragen
De netwerkaanpak overgewicht en obesitas is onderdeel van het GALA en van het uitvoeringsprogramma Gezond Gewicht Utrechtse Jeugd.
In de raadsbrief lees je meer over de voortgang en stand van zaken van het uitvoeringsprogramma
Heb je vragen over de netwerkaanpak overgewicht en obesitas? E-mail dan naar volksgezondheid@utrecht.nl.
Gemeente Utrecht start met automatische inkomstenverrekening
17-04-2025 | Utrechters met een aanvullende bijstandsuitkering hoeven hun inkomsten uit pensioenen en uitkeringen niet meer door te geven. Sinds 14 april halen we deze inkomsten automatisch op en verwerken we ze in de berekening van de bijstand. Dit maakt de berekening sneller en preciezer, vermindert administratieve lasten, voorkomt fouten en biedt inwoners meer inkomenszekerheid. Medewerkers kunnen nu meer tijd besteden aan het beantwoorden van ingewikkelde vragen en het bieden van maatwerkondersteuning.
Werking van de automatische inkomstenverrekening
We hebben samen met andere grote steden een proces ontwikkeld. Hierbij worden inkomsten van de inwoner opgehaald bij inlichtingenbureau en ingeladen in het gemeentelijke systeem. Vervolgens worden deze gegevens, waar mogelijk, automatisch verrekend. Hierdoor worden aanvullende uitkeringen automatisch aangepast zonder dat inwoners hiervoor specificaties hoeven in te leveren.
Eerste en tweede fase van de inkomstenverrekening
In deze eerste fase past Utrecht de automatische verrekening toe op inkomsten uit pensioenen en uitkeringen. In de tweede fase wordt onderzocht hoe ook inkomsten uit werk automatisch verrekend kunnen worden. Het is nog niet bekend wanneer deze fase start. Met deze stap zet Utrecht een belangrijke stap richting een duidelijke, eenvoudige en betrouwbare dienstverlening voor zowel inwoners als medewerkers.
Hulp en ondersteuning voor gezinnen in Utrecht
07-04-2025 | In Utrecht geloven we dat opgroeien en opvoeden iets is wat we samen doen, met en in de directe omgeving van kinderen, jongeren en gezinnen. Veel vragen over opgroeien en opvoeden kunnen worden opgelost zonder inzet van professionele jeugdhulp. We sturen hierop binnen de opdrachten aan partners in de pedagogische basis en de buurtteams, zodat basishulp beschikbaar blijft voor de kinderen en gezinnen die dat nodig hebben (zie ook de nota van uitgangspunten). Dit helpt ons om goed te kijken naar welke vragen over opgroeien en opvoeden opgepakt kunnen worden door partners in de pedagogische basis - zoals vrijwilligersinzet, burennetwerken, de jeugdgezondheidszorg (JGZ), DOCK, Stichting Jongerenwerk Utrecht (JoU) of Sport Utrecht – of door het buurtteam Jeugd en Gezin.
Een sterke pedagogische basis
Steun en hulp zijn altijd fijn bij het grootbrengen van kinderen. Het leven brengt uitdagingen met zich mee en niet alle vragen over opgroeien en opvoeden hoeven (direct) te worden opgelost. En niet alles vraagt om professionele hulp. We stimuleren dat ouders steun en hulp zoeken in hun eigen omgeving, bijvoorbeeld bij buren, familie en vrienden. Maar niet elke ouder heeft deze hulp in zijn omgeving. Gelukkig zijn er in Utrecht veel mensen die graag vrijwillig iets doen voor een ander. We stimuleren ouders contact te leggen met vrijwilligers/ ervaringsdeskundigen of gebruik te maken van voorzieningen op het gebied van sport, welzijn, cultuur en jeugdgezondheidszorg. Zo kunnen ouders laagdrempelig, in hun eigen buurt/wijk en in hun dagelijkse leefwereld hulp krijgen. Dit alles samen is ‘de pedagogische basis’ en die willen we versterken. Op die manier versterken we zelfstandigheid en sociale contacten van inwoners en komen er uiteindelijk minder vragen terecht bij de basis- en aanvullende hulp.
Basis- en aanvullende hulp voor wie het echt nodig heeft
Is het echt nodig? Dan is er nog steeds basishulp of aanvullende (specialistische) hulp beschikbaar in de buurt. De buurtteams bieden basishulp aan inwoners en gezinnen. Dit doen ze in samenwerking met de inwoner, het gezin zelf, de sociale basis en waar nodig aanvullende hulp. Daarbij wordt goed gekeken welke vorm van hulp passend is: in een groep en/of individueel en/of digitaal. Maar vooraf wordt scherper gekeken waar de vraag het best past: binnen de sociale basis of bij basishulp (buurtteam).
Buurtteam Jeugd en Gezin gaat scherper kijken wat past bij opdracht
Het buurtteam biedt basishulp aan kinderen en gezinnen in Utrecht. In de afgelopen jaren zijn daarbij veel vragen en taken ook bij het buurtteam terecht gekomen, die niet echt binnen de opdracht van basishulp vallen. Op deze punten gaan we scherper kijken waar de vraag dan wél het best past. Het gaat bijvoorbeeld om:
- Enkelvoudige opvoed- en opgroeivragen, zoals slaapproblemen, druk gedrag, sociale contacten, stress en faalangst. Dit zijn vragen die ook passend kunnen worden opgepakt binnen de pedagogische basis, zoals bijvoorbeeld de jeugdgezondheidszorg.
- Woonvragen, zoals hulp bij het zoeken van een huis, problemen in een woning zoals schimmel, of woningruil. Wanneer een woonsituatie leidt tot problemen binnen een gezin en dit probleem de hulpvraag van het gezin is, dan kan basishulp passend zijn.
- Is bijvoorbeeld ondersteuning bij huishoudelijke taken of andere praktische ondersteuning de enige vraag van het gezin? Dan zien we dit niet als een basishulpvraag, maar helpen we ouders/jongeren op weg naar de juiste ondersteuning. Het buurtteam werkt met een gezin of jongere aan doelen, maar neemt geen (praktische) taken van het gezin over.
De hulp die het buurtteam Jeugd en Gezin blijft bieden
De volgende punten in de hulp en ondersteuning aan gezinnen door het buurtteam veranderen niet:
- Basishulp voor gezinnen die dat nodig hebben. Samen met het gezin stelt het buurtteam een gezinsplan op waarin doelen worden geformuleerd, waarbij ze samen eerst kijken welke ondersteuning nodig is en wat het informele netwerk en de pedagogische basis hierin kan betekenen. Indien nodig kan het buurtteam aanvullende hulp erbij betrekken.
- Dichtbij blijven, maar niet overnemen. Het buurtteam ondersteunt gezinnen bij het zelf regie voeren op hun hulpvraag. Daarbij is voor het gezin helder wie wat doet en is de regie op zorg goed belegd als dat nodig is. Het buurtteam is dus niet de partij die de regie altijd uitvoert of alleen hiervoor betrokken wordt. Samen met andere betrokken organisaties wordt gekeken wat het meest passend is voor de regierol. Hulp van het buurtteam is tijdelijk, zo kort als mogelijk en zo lang als nodig.
Nieuwe ontwikkelingen
- Meer variatie in hulpvormen. Het buurtteam kijkt samen met partners in de pedagogische basis bewuster naar welke vorm, duur en intensiteit van hulp passend is. Groepsgerichte en digitale vormen van (basis)hulp worden vaker ingezet. Ook bekijken zij kritischer welke vragen binnen het netwerk of pedagogische basis kunnen worden opgepakt, zonder dat basishulp direct de eerste oplossing is.
- Het buurtteam versterkt de rol bij veiligheid. Het buurtteam helpt ouders en netwerk een positief en gezond leefklimaat te creëren en behouden, waardoor kinderen en jongeren zich veilig kunnen ontwikkelen en in een prettige omgeving opgroeien. Daar waar dit in het gedrang komt, ondersteunt het buurtteam ouders de balans hierin te hervinden en/of betrekken ze relevante partners met als doel om weer te komen tot een veilige gezonde situatie voor kinderen. Binnen de ''proeftuin Utrecht' van het landelijke Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming versterken ze hun rol binnen het gefaseerd samenwerken aan veiligheid.
Samen blijven leren en ontwikkelen
Hulp en ondersteuning blijft mensenwerk. Iedere situatie is uniek en voor iedere situatie is nodig dat we goed kijken naar de vraag om te bepalen welke hulp passend is. Ook zien we dat het versterken van de pedagogische basis niet van de ene op de andere dag is gerealiseerd.
De veranderingen in de opdracht van het buurtteam per 1 januari 2025 dragen hieraan bij. Ook passen we de subsidieregelingen en opdrachten in de pedagogische basis aan per 1 januari 2027. De nieuwe opdracht voor het welzijnswerk gaat al in per 2026. Als gemeente en partners zijn we samen alert op wat er nodig is in de stad en samen blijven we leren en ontwikkelen.
Meer informatie en vragen
- Wilt u meer weten over de uitgangspunten voor het jeugdbeleid? Lees dan de nieuwe beleidsnota jeugd.
- Wilt u meer weten over onze uitgangspunten voor de opdrachten aan partners in de sociale basis en de basiszorg (buurtteams)? Lees de nota van uitgangspunten: Met elkaar en voor elkaar.
- Hebt u vragen over of suggesties voor dit onderwerp? Mail naar jeugd@utrecht.nl.
Inkoop aanvullende zorg Wmo in de wijk
02-04-2025 | We organiseren vanaf 2027 de aanvullende Wmo zorg via specialistische teams in de wijk. Ook willen we dat vanaf dan de formele en informele zorgpartijen intensiever samenwerken rond de inwoner. Daarvoor zoeken we 1 partner. Deze gaat dan de specialistische aanvullende zorg in alle wijken uitvoeren. Het doel is dat inwoners sneller, eenvoudiger en dichter bij huis de juiste hulp krijgen. Op die manier willen we de zorg ook in de toekomst beschikbaar houden. Dat staat in Nota van uitgangspunten Aanvullende Zorg Wmo in de wijk.
Er werken nu ruim 40 zorgaanbieders aan de uitvoering van de Wmo. De komende maanden loopt de aanbesteding voor de inkoop aanvullende zorg Wmo. En we voeren gesprekken met geïnteresseerde zorgaanbieders. In het voorjaar van 2026 maken we bekend welke organisatie vanaf januari 2027 deze aanvullende zorg gaat leveren.
Campagne ‘Weet waar je recht op hebt’ weer van start
17-03-2025 | We starten opnieuw met de campagne Weet waar je recht op hebt. Hiermee informeren we inwoners over regelingen waar zij mogelijk gebruik van kunnen maken. Dit jaar verschijnt de campagne in een vernieuwde vorm met een frisse uitstraling. Er is aandacht voor bestaande regelingen. En ook voor regelingen die niet eerder centraal zijn gesteld en regelingen die herhaald worden.
Ook dit jaar brengen we onder andere de kwijtschelding van gemeentebelasting weer onder de aandacht. Inwoners met een laag inkomen kunnen mogelijk vrijstelling krijgen. Hierdoor hoeven zij deze belasting niet te betalen.
Uw rol als professional
Als zorgprofessional hebt u regelmatig contact met inwoners die mogelijk recht hebben op deze regelingen. U kunt ze helpen door ze te informeren. En door ze door te verwijzen naar de juiste ondersteuning.
Inwoners kunnen voor hulp bij hun aanvraag terecht bij:
- Buurtteams
- De Geldzaak (Steenweg 20)
- Het loket van BghU (2e verdieping Stadskantoor) → Geopend op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur
Wilt u inwoners gericht doorverwijzen of meer informatie over beschikbare regelingen?
Bekijk de pagina Geld en hulp bij rondkomen
De campagne is de komende periode online en offline zichtbaar. Onder andere via bushokjes in de stad en advertenties in lokale media zoals DUIC en AD.