Via deze website houden we u als professional in het Utrechtse maatschappelijke veld op de hoogte. Ook andere geïnteresseerden vinden hier de laatste informatie.
Wilt u automatisch op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze maandelijkse online nieuwsbrief.
Op deze pagina:
- Opvoed- en opgroeivragen
- Nieuwe subsidieregelingen voor versterken gemeenschapskracht
- Kijk even écht: animaties voor ouders
- Utrecht kiest Viantis voor Wmo-ondersteuning in de wijk
- Activiteiten in de Week van Respect (10 tot en met 16 november)
- Nieuw: bezoekers kunnen zelf betalen voor parkeren met korting
- In je bol: platform over mentale gezondheid voor en door jongeren
- Pilot Bestaansbalans: financiële buffer van € 1.000 voor werkende bijstandsgerechtigden
- Overgang hulp van Stadsgeldbeheer naar gemeente Utrecht
- "Kom erbij!" is het motto van de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid
- De kracht van samen: oudertraining ‘Verbindend Gezag’
- Scholing ‘Praten over gewicht’ najaar 2025
- Fun2befit: cursus voor kinderen met licht overgewicht
Opvoed- en opgroeivragen
16-12-2025 | In Utrecht geloven we dat opgroeien en opvoeden iets is dat we samen doen. Bijvoorbeeld door ondersteuning van buurtgenoten, vrienden, vrijwilligers en organisaties in de buurt (de sociale basis). Ondersteuning vanuit deze sociale basis kan ervoor zorgen dat jeugdhulp niet nodig is.
Veel opvoed- en opgroeivragen komen nu nog bij het buurtteam binnen, maar vanaf januari 2025 pakken zij geen enkelvoudige opvoedvragen meer op. Wie kan deze vragen het best oppakken? En wat hebben partners in de sociale basis hiervoor nodig? Dit is in beeld gebracht met verschillende organisaties binnen de leerfase opvoed- en opgroeivragen, die in januari 2025 is gestart in Zuilen en Lunetten-Hoograven. Het doel was om te leren van de praktijk. In Zuilen en Lunetten-Hoograven zijn professionals van het buurtteam (Lokalis), DOCK, Jeugdgezondheidszorg (JGZ), Stichting Jongerenwerk Utrecht (St. JOU), Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU), Sport Utrecht en de gemeente Utrecht samengekomen om te leren van casussen.
Wat hebben we geleerd?
In september 2025 evalueerden we met elkaar de leerfase. Dit zijn de belangrijkste lessen:
Aantal casussen naar de sociale basis
Wij zijn tevreden met het resultaat: 46% van het aantal besproken casussen hoeft niet meer door het buurtteam opgepakt te worden. Van deze 46% is 26% door partners binnen de sociale basis opgepakt. De professionals in de sociale basis geven aan het aantal casussen nog goed aan te kunnen. Al lijken de vragen inhoudelijk wel ingewikkelder.
Het belang van ontmoeten en samenwerken in de wijken
We hebben ervaren dat het nog niet altijd vanzelfsprekend is dat we elkaar in de wijk ontmoeten, kennen, vertrouwen én weten wat de ander doet. Terwijl dit wel een voorwaarde is voor een goede samenwerking. Dit betekent dat we echt moeten investeren in het leren kennen van elkaar én de samenwerking. We verwachten dat we gezinnen met hulpvragen hierdoor nog sneller én op de juiste plek kunnen ondersteunen.
De partners uit Zuilen en Lunetten-Hoograven hebben de wens elkaar te blijven ontmoeten om met elkaar én van elkaar te leren. Hierover maken zij afspraken met elkaar. We blijven deze ontwikkelingen met belangstelling volgen, zodat ook andere wijken hiervan kunnen leren. Daarbij houden wij de ontwikkelingen binnen de Wijkalliantie plus in de gaten om ook op hun opdracht over ontmoeten en samenwerken in de wijk aan te sluiten.
Een passende ingang voor gezinnen met een hulpvraag
We hebben ervaren dat gezinnen met opvoedvragen het buurtteam goed weten te vinden. De weg naar de sociale basis en wat de sociale basis allemaal doet is bij gezinnen vaak minder bekend. In de leerfase voerden professionals samen gesprekken met gezinnen. Hieruit kwam naar voren dat het buurtteam en de sociale basis elkaar goed aanvullen. De gezinnen kregen informatie over de mogelijkheden voor ondersteuning door de sociale basis, waar zij zelf niet aan hadden gedacht. Hierdoor kunnen ze vaak sneller worden geholpen.
Deze werkwijze wordt meegenomen in het ontwikkeltraject Toegang en Reikwijdte, die wordt uitgevoerd door ongeveer dezelfde partners in de stad. Zij kijken ook naar de kennis en vaardigheden die professionals nodig hebben om de aanmeldingen goed te beoordelen. Ook kijken ze hoe de ondersteuning vanuit de sociale basis de hulp vanuit het buurtteam nóg meer kan aanvullen.
Hoe nu verder?
Graag delen we de opgedane ervaringen breder. Elke wijk heeft echter zijn eigen ontwikkelingen en behoeften. Dat vraagt om een buurt- en wijkgerichte aanpak. In 2026 gaan de deelnemende organisaties van de leerfase verder in gesprek over wat hier nog vanuit deze leerfase op nodig is.
Wilt u meer weten over de uitgangspunten voor het jeugdbeleid? Lees dan de beleidsnota jeugd.
Nieuwe subsidieregelingen voor versterken gemeenschapskracht
21-11-2025 | Gemeente Utrecht vereenvoudigt de subsidieregelingen in de sociale basis met twee nieuwe regelingen: de subsidie sociale basis en de subsidie beheerde speeltuinen en welzijnsaccommodaties in zelfbeheer. Hiermee versterken we de gemeenschappelijke sociale basis in wijken en buurten, zodat hulpvragen zo dicht mogelijk bij het normale leven worden opgelost. Zo kunnen mensen elkaar meer helpen en elkaar ontmoeten in welzijnsaccommodaties en speeltuinen in zelfbeheer.
Lees meer in het persbericht over de nieuwe subsidieregelingen
Kijk even écht: animaties voor ouders
7-11-2025 | Tijdens de Week van de Mediawijsheid (7 tot en met14 november) lanceren we samen met mediapedagogen Ilse Meursinge, Marije Lagendijk en Berber Broekstra een serie van 5 korte, humoristische animaties voor ouders. Herkenbaar, scherp en met een glimlach laten ze zien hoe mediagebruik in het gezin eruitziet. En hoe kleine keuzes daarin een groot verschil kunnen maken. De animaties helpen ouders nadenken over hun eigen rol en invloed: van het voorbeeld dat je geeft met je eigen schermgedrag, tot hoe je samen met je kind praat over wat ze online meemaken of hoe je zorgt voor balans tussen schermtijd, beweging en rust. De eerste animatie, over de voorbeeldrol van ouders, staat op de website van ‘Kijk Even Echt’. Daarnaast staat daar een toolkit met vlogs van een mediapedagoog vol achtergrondinformatie en praktische tips, aangevuld met podcasts, artikelen en handige websites voor wie verder wil verdiepen.
Bekijk de eerste animatie op de website van Kijk Even Echt
Help mee om de animaties te verspreiden
Deel de video en de link naar de toolkit tijdens de Week van de Mediawijsheid binnen uw organisatie en moedig ouders aan om bewuster om te gaan met hun schermgedrag. Zo bereiken we samen zoveel mogelijk ouders en stimuleren we het gesprek over mediaopvoeding thuis.
Utrecht kiest Viantis voor Wmo-ondersteuning in de wijk
De gemeente Utrecht heeft Viantis, een coalitie van Utrechtse zorgaanbieders, voorlopig geselecteerd voor de Wmo ondersteuning in de wijk vanaf 1 januari 2027. De gemeente gaat met Viantis in gesprek over de invulling van het contract. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar toegankelijke, samenhangende en toekomstgerichte ondersteuning in de wijk.
Lees Utrecht kiest Viantis voor Wmo-ondersteuning in de wijk
Activiteiten in de Week van Respect (10 tot en met 16 november)
In Utrecht zorgen we voor elkaar. We kijken om naar elkaar en behandelen elkaar met respect. Maar dat lukt niet altijd vanzelf. Pesten komt nog te vaak voor, op het schoolplein én online. Het heeft een grote impact op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Of een kind nu wordt gepest, zelf pest of toekijkt vanaf de zijlijn: niemand wordt er gelukkig van. En dat terwijl ieder kind het recht heeft om veilig en gelukkig op te groeien. Ook in de digitale wereld. Daarom staan we tijdens de Week van Respect (10 tot en met 16 november) stil bij hoe we met elkaar omgaan. Niet alleen op school, maar ook thuis en online. Want respect begint bij écht luisteren en ruimte geven aan verschillen. Tijdens deze week zijn er verschillende activiteiten in Utrecht waar respect en erover praten centraal staat.
Overzicht van activiteiten
| Activiteiten | Meer informatie |
|---|---|
|
|
| Gastlessen in basis- en middelbare scholen en scholen door de wethouder(s), raadsleden, Commissaris van de Koning, medewerkers van Jongerenwerk JoU en Dock, Discriminatie.nl, gezonde schooladviseurs, St. Vreedzaam en anderen. | Voor leerlingen basis- en voortgezet onderwijs |
| Deelnemende scholen en het jongerenwerk ontvangen de Respectbox met lesmateriaal, een burgerschapslijn rond respect en activiteiten met en voor ouders. | Voor leerlingen |
| Het Nederlands Veteraneninstituut geeft gastlessen aan scholen. Veteranen gaan de klas in om persoonlijke verhalen te vertellen die linken aan de thema’s respect, moed, vriendschap en omgaan met tegenslagen en trauma’s. | Voor leerlingen |
| Museum Catharijneconvent organiseert Voices of Tolerance. Voices of Tolerance nodigt VMBO leerlingen uit om hun stem te laten horen over thema’s als vrijheid, (in)tolerantie en (religieuze) diversiteit. Ook leren ze actief te luisteren naar verschillende perspectieven en gaan met elkaar over hun opvattingen in gesprek. | Voor leerlingen vmbo |
| Zij-aan-Zij respect van FC Utrecht en stichting JoU is een inspirerende bijeenkomst met jongeren in stadion Galgenwaard waarop ongewenst en discriminatoir taalgebruik en gedrag centraal staan. | Voor jongeren die sporten of andere activiteiten doen via Stichting JoU |
Wat kunt u zelf doen
Materialen voor activiteiten en gesprekken met kinderen, jongeren en ouders in de Week van Respect vindt u op de website van Respect Foundation.
Vragen
Hebt u vragen of ideeën? Stuur een e-mail naar onderwijs@utrecht.nl.
Nieuw: bezoekers kunnen zelf betalen voor parkeren met korting
27-10-2025 | Er is een nieuwe mogelijkheid voor bewoners met een parkeerkortingsregeling in Utrecht. Bezoekers zoals mantelzorgers, thuiszorgmedewerkers of familieleden kunnen nu zelf betalen voor parkeren met korting. De bewoner maakt hiervoor een kortingscode aan via de website Mijn Parkeeractie. Met deze code kan de bezoeker eenvoudig en met korting parkeren via parkeerapp.utrecht.nl. De bewoner bepaalt zelf hoe lang de code geldig is (bijvoorbeeld een dag, week of jaar).
Als professional kunt u bewoners hierover informeren, zodat zij en hun bezoekers eenvoudiger gebruikmaken van de regeling.
Meer informatie
- Bewoners kunnen hun parkeerkorting beheren via: www.utrecht.nl/mijnparkeren
- Bewoners zonder bestaande kortingsregeling kunnen die gratis aanvragen via: www.utrecht.nl/parkerenbewoner
- Voor hulp kunnen bewoners bellen naar 14 030 of langskomen bij een wijkbureau, bibliotheek of het servicepunt in het stadskantoor.
In je bol: platform over mentale gezondheid voor en door jongeren
13-10-2025 | Vorige week was de kick-off van de campagne In je bol in Utrecht. In je bol is een platform voor (en door) jongeren tussen 16 en 27 jaar over mentale gezondheid. Het is een initiatief van Stichting De Kindertelefoon, MIND Us, MIND, 113 Zelfmoordpreventie, Stichting Join Us, Transformers Community en @ease.
Het platform biedt een centrale vindplek voor jongeren met info over mentale gezondheid, ervaringen van anderen, tips & tools en ondersteuning (bellen en chatfunctie). Jongeren kunnen hier terecht voor:
- betrouwbare informatie
- tips en tools om erover te praten
- ervaringsverhalen en een online community
- een luisterend oor via bellen en chatten (anoniem)
Samenwerking In je bol en Gemeente Utrecht
We ondersteunen deze campagne en doen mee aan een werkgroep met een aantal andere gemeenten. Samen kijken we hoe we het lokale aanbod kunnen opnemen op In je bol. Het plan is dat we met de andere gemeenten uit de werkgroep eind dit jaar een pilot starten lokaal aanbod te ontsluiten. Tot die tijd houden we het lokale aanbod zichtbaar op onze eigen website. Jongeren vinden het lokale aanbod op www.utrecht.nl/jongeren.
Wat jij kunt doen
We willen In je bol bij zoveel mogelijk jongeren in Utrecht onder de aandacht brengen. Help je mee om In je bol bekend te maken bij jongeren? In je bol heeft verschillende toolkits ontwikkeld met kant-en-klare materialen om te delen voor:
Heb je vragen?
Neem dan contact op met volksgezondheid@utrecht.nl.
Pilot Bestaansbalans: financiële buffer van € 1.000 voor werkende bijstandsgerechtigden
30-09-2025 | Samen met Collectief Kapitaal starten we de pilot Bestaansbalans. Deze pilot is bedoeld voor inwoners met een bijstandsuitkering die onregelmatig werken. Inwoners die gekozen zijn om deel te nemen aan deze pilot krijgen een tegoed van € 1.000. Deze kunnen zij inzetten om de verrekening met de uitkering tijdelijk op te vangen. Zo houden zij daadwerkelijk meer geld over als ze werken.
Dit betekent niet dat zij het bedrag op hun rekening gestort krijgen. Stel: iemand werkt een maand en verdient € 100 extra. Normaal gesproken korten we dat bedrag op de uitkering. Nu verrekenen we dit bedrag automatisch met het bufferbudget. In dit voorbeeld blijft er dan nog € 900 over voor de rest van het jaar, totdat het bedrag van € 1.000 op is.
De pilot start in 1 november 2025 en loopt 1 jaar. Het bedrag is een gift en heeft geen gevolgen voor toeslagen of regelingen zoals de U-pas of bijzondere bijstand.
Belangrijke zaken
- De gekozen deelnemers ontvangen een brief met een verklaring. Deze verklaring moeten zij ondertekenen en terugsturen. Deelname is vrijwillig en er is begeleiding beschikbaar.
- Er zijn inloopmomenten in Overvecht en Kanaleneiland bij het loket Bestaansbalans vanaf 22 september tot en met 16 oktober 2025. Inwoners kunnen daar terecht met vragen of voor hulp bij het meedoen.
- Inloopmomenten bij het loket Bestaansbalans:
- Overvecht: De Dreef, Schooneggendreef 27
- maandag: 9.00 - 12.00 uur
- dinsdag: tijd 9.00 - 12.00 uur
- Kanaleneiland: Stichting Al Amal, Livingstonelaan 118-120
- woensdag: 9.00 – 11.00 uur
- donderdag: 9.00 – 11.00 uur
- Overvecht: De Dreef, Schooneggendreef 27
- Inloopmomenten bij het loket Bestaansbalans:
Overgang hulp van Stadsgeldbeheer naar gemeente Utrecht
Stadsgeldbeheer en gemeente Utrecht helpen inwoners met geldzorgen of schulden. Sommige inwoners hebben extra ondersteuning nodig bij het regelen van hun geldzaken. In het verleden bood Stadsgeldbeheer van de Tussenvoorziening de gespecialiseerde hulp hiervoor. Op 8 december 2025 is deze hulp overgegaan naar de gemeente.
Aanmelden nieuwe cliënten bij de gemeente vanaf 8 december 2025
Nieuwe cliënten voor deze gespecialiseerde hulp kunt u vanaf maandag 8 december bij de gemeente aanmelden. Vanaf dat moment gaat dit via dezelfde formulieren als de reguliere hulp bij geldzorgen en schulden. De gemeente heeft hiervoor 2 formulieren:
- Formulier waar u als bewindvoerder of professional de aanmelding doet namens de inwoner
- Formulier waar inwoners zelf kunnen aanmelden
Informatie over aanmelden voor hulp bij schulden bij de gemeente, vindt u op onderstaande pagina op van website voor Zorgprofessionals. Daar vindt u ook de linkjes naar beide formulieren. Op 8 december passen we de informatie op deze pagina aan.
Bekijk hoe aanmelden bij de gemeente werkt
Stadsgeldbeheer en de gemeente werken samen aan een soepele overgang
We doen er alles aan om de hulp op dezelfde goede manier te blijven geven. Zoveel mogelijk medewerkers van Stadsgeldbeheer gaan mee naar de gemeente, met al hun kennis en ervaring. Cliënten houden zoveel mogelijk hun vaste aanspreekpunt en zijn door hun begeleider geïnformeerd over de overgang en de gevolgen hiervan.
Communicatie met de consulenten
Het team stadsgeldbeheer dat over komt naar de gemeente Utrecht gaat intern team Budget Plus heten. Zij blijven werken vanuit de Socrateslaan. Iedere medewerker neemt het eigen telefoonnummer mee naar gemeente Utrecht. U kunt dit team te bereiken via e-mailadres budgetplus@utrecht.nl.
Wat blijft hetzelfde en wat verandert er voor cliënten van Stadsdgeldbeheer?
Veel blijft hetzelfde. Zo blijven wij werken op de Socrateslaan. Het plan van aanpak met doelen blijft hetzelfde. Het betalen van vaste lasten loopt door en de cliënt blijft leefgeld ontvangen op diens privérekening. Krijgt iemand ook hulp bij schulden? Dat loopt natuurlijk ook door.
Toch zijn er een paar dingen die veranderen. Zo is het bij de gemeente op dit moment niet mogelijk om de beheerrekening online te bekijken. In plaats daarvan kan de cliënt wel iedere maand een overzicht van de inkomsten en uitgaven ontvangen. Daarnaast is er bij de gemeente één betaalmoment per dag. Verder krijgt de cliënt een beheerrekening bij de gemeente zonder bankkosten. En cliënten die nu bij Stadsgeldbeheer een privé-beheerrekening hebben, krijgen op tijd hulp met het stoppen van deze rekening. Ook verandert het mailadres van de consulent. Het privacy-reglement, de klachtenprocedure en de cliëntvertrouwenspersonen van de gemeente zijn ook anders.
Stadsgeldbeheer en de gemeente werken op dit moment nog hard aan de overgang. Mogelijk zullen er nog andere dingen veranderen. De komende tijd wordt er steeds meer duidelijk. De consulenten bij Stadsgeldbeheer houden hun cliënten op de hoogte. En helpen hen bij de overgang.
Hoe verloopt de overgang voor bestaande cliënten van Stadsgeldbeheer?
- De consulent van Stadsgeldbeheer legt uit wat de overgang betekent.
- Als de cliënt toestemming geeft via een toestemmingsformulier, zetten wij de gegevens over van Stadsgeldbeheer naar de gemeente. De ondersteuning loopt dan gewoon door.
- Heeft de cliënt nog geen toestemming gegeven via het formulier? Dan gaan de gegevens wel mee over naar de gemeente. Zo willen we voorkomen dat er dingen fout gaan in de ondersteuning en problemen groter worden. Heeft de cliënt hier nog vragen over, dan kan de consulent deze beantwoorden.
- Geeft de cliënt geen toestemming voor de overgang? Dan bespreekt de consulent waar de cliënt terecht kan voor verdere hulp.
- Voor vragen over de overgang en voor uitleg of hulp kan de cliënt altijd contact opnemen met de consulent.
"Kom erbij!" is het motto van de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid
24-9-2025 | Van donderdag 25 september tot en met woensdag 1 oktober 2025 vindt weer de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid plaats. Een landelijke campagne waarin ontmoeting, verbinding en aandacht voor elkaar centraal staan. In Utrecht bundelt het netwerk Utrecht Omarmt alle lokale initiatieven die in de Week tegen Eenzaamheid georganiseerd worden. Van kleinschalige ontmoetingen tot inspirerende bijeenkomsten. Via het activiteitenoverzicht op de website van Utrecht Omarmt is te zien wat er georganiseerd wordt. Brengt u de activiteiten ook onder de aandacht in uw netwerk?
Eenzaamheid onder Utrechters
Eenzaamheid raakt veel Utrechters. Bijna de helft (48%) van de Utrechters van 18 jaar en ouder is eenzaam, hiervan was 15% ernstig eenzaam en 33% matig eenzaam (Volksgezondheidsmonitor, 2022). Samen met vele andere professionals kunnen ook zorgprofessionals bijdragen aan het creëren van meer verbinding, herkenning en steun - belangrijke stappen om eenzaamheid te signaleren en te doorbreken.
Kijk op de website van Utrecht OmarmtUtrecht Omarmt voor meer informatie