Nieuws voor zorgprofessionals
Via deze website houden we u als professional in het Utrechtse maatschappelijke veld op de hoogte. Ook andere geïnteresseerden vinden hier de laatste informatie.
Wilt u automatisch op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Meld u dan aan voor onze maandelijkse online nieuwsbrief.
Op deze pagina:
- Aanvragen beschermd wonen via buurtteam
- Ondersteuning en kennis over post-COVID
- Beleidsnota Jeugd vastgesteld
- Nieuwe beleidsnota Sport 'Sport en bewegen, de basis voor een gezond Utrecht!’
- Groepsaanpak mentale problemen bij jongeren succesvol
- Vragen over opgroeien en opvoeden in de sociale basis: it takes a village to raise a child
- Resultaten Gezond Gewicht op School 2024
- Tijdelijk fysiek loket voor klachten over zorg en jeugdhulp
Aanvragen beschermd wonen via buurtteam
15-1-2025 | Vanaf 1 januari 2025 lopen alle eerste aanvragen van Utrechters voor beschermd wonen via het buurtteam. Het buurtteam bespreekt met de inwoner welke ondersteuning er nodig is. ls het voor de inwoner goed om beschermd te wonen? Dan helpt het buurtteam bij het plannen van een intakegesprek met een aanbieder. Daarna helpt het buurtteam bij het aanvragen van een beschermde woonplek bij de Regionale Toegang. De Regionale Toegang besluit over de aanvraag.
Waarom doen we het zo?
Het is belangrijk dat mensen zoveel mogelijk hulp krijgen in hun eigen omgeving. Het buurteam staat dichtbij buurtbewoners en kan helpen bij het vinden van passende ondersteuning. Dat we dit zo regelen, is onderdeel van de uitvoering van het Regioplan U16 beschermd wonen.
Ervaringen in de 4 Utrechtse regio's
In de regio’s Lekstroom, Utrecht Zuidoost en Utrecht West lopen eerste aanvragen voor beschermd wonen al vanaf 2023 via de lokale teams. In 2024 heeft het buurtteam Utrecht deze werkwijze stapsgewijs ingericht, samen met een aantal aanbieders en de Regionale toegang. Vanaf 2025 lopen alle eerste aanvragen voor beschermd wonen ook in de gemeente Utrecht via de buurtteams. Ook werken we aan het verder ontwikkelen van deze werkwijze.
Wat zijn eerste aanvragen beschermd wonen?
Een eerste aanvraag is een aanvraag voor beschermd wonen op grond van de Wet maatschappelijke opvang (Wmo), van een inwoner die nog niet eerder beschermd heeft gewoond.
Wat doet het buurtteam niet?
- Het buurtteam besluit niet over de aanvraag. Dit ligt nog steeds bij de Regionale Toegang.
- Het buurtteam doet geen herindicaties. Het werkproces voor herindicaties blijft hetzelfde. De aanbieder waar een inwoner verblijft, kan met de inwoner een aanvraag doen bij de Regionale Toegang. Dit geldt ook als een inwoner een beschikking Beschermd Thuis heeft maar Beschermd Verblijf wil aanvragen. In 2025 onderzoeken we of het buurtteam hierin een rol kan krijgen.
- Heeft een inwoner een duidelijke wens voor beschermd wonen met een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan behandelt de Regionale toegang de aanvraag. In 2025 onderzoeken we of het buurtteam hierin een rol kan krijgen. Weet een inwoner nog niet welke zorg passend is? Neem dan contact op met het buurtteam.
- Heeft een inwoner langdurig in een GGZ-instelling verbleven? Dan is er vaak al rechtstreeks contact met aanbieders van beschermd wonen. In dat geval kunnen de GGZ-aanbieder en de aanbieder van een passende beschermde woonplek de aanvraag bij de Regionale Toegang samen met de cliënt voorbereiden.
- Is een inwoner tijdelijk opgenomen in een GGZ-instelling? Dan loopt de aanvraag wel via het buurtteam. Bij twijfel is het goed om even te overleggen over de juiste route.
- Wordt een cliënt begeleid door Stadsteam Backup? Dan zorgt Stadsteam Backup voor de toeleiding.
- Wil een inwoner van buiten de U16 beschermd wonen in de U16? Neem dan contact op met de Regionale Toegang.
Vragen?
Hebt u vragen over dit nieuwe werkproces? Neem contact op met het buurteam, via toegang@sociaal.buurtteamsutrecht.nl.
Ondersteuning en kennis over post-COVID
15-01-2025 | Wist u dat 1 op de 8 Nederlanders last heeft van langdurige klachten na corona? C-support biedt uitgebreide ondersteuning en actuele informatie over post-COVID. Als professional kunt u hier terecht voor richtlijnen, handreikingen en trainingen. U kunt zo mensen met langdurige coronaklachten optimaal begeleiden.
Lees meer over wat C-support doet
Beleidsnota Jeugd vastgesteld
13-12-2024 | Opgroeien en opvoeden in onze stad doen we samen: ‘It takes a village to raise a child’. Dat is de kern van de nieuwe beleidsnota Jeugd ‘Samen opgroeien, samen opvoeden (2025-2034)’. Op 12 december heeft de gemeenteraad de nota vastgesteld.
Lees de samenvatting van de nota ‘Samen opgroeien, samen opvoeden’
Nieuwe beleidsnota Sport 'Sport en bewegen, de basis voor een gezond Utrecht!’
11-12-2024 | Utrecht zet in op sport en bewegen voor iedereen, met speciale aandacht voor jeugd en kwetsbare buurten. We willen dat iedereen, jong en oud, hun hele leven kan sporten en bewegen. Dit staat centraal in de nieuwe beleidsnota ‘Sport en Bewegen, de basis voor een gezond Utrecht!’, die het Utrechtse college op 11 december heeft aangeboden aan de gemeenteraad. We verwachten dat de gemeenteraad begin 2025 een besluit over de nota neemt.
Lees de beleidsnota sport ‘Sport en bewegen, de basis voor een gezond Utrecht’
Doel
Sporten en bewegen is goed voor ontspanning, plezier en voor je (mentale) gezondheid. Het helpt mensen actief mee te doen, hun talenten te ontdekken en anderen te ontmoeten. Sportparken en plekken om te sporten en bewegen zijn belangrijk om elkaar te vinden en samen te komen. Onze ambitie: ‘Een leven lang sporten en bewegen’.
In de nota benoemen we de volgende doelen:
- Meer Utrechters die sporten en bewegen, vooral mensen die dat nu nog weinig doen.
- We hebben een sport- en beweegaanbod dat goed past bij de inwoners.
- Er is genoeg plek voor sport en bewegen, passend bij de groei van de stad en wat Utrechters nodig hebben.
Opgaven
We werken samen met de stad aan deze doelen. Dat doen we via 3 opgaven.
We kiezen ervoor om sport en bewegen aan te moedigen bij kinderen tot 18 jaar in kwetsbare buurten en bij inwoners met een beperking. Samen met partners kijken we naar wat er nodig is om mensen in beweging te krijgen. Dit doen we door zoveel mogelijk aan te sluiten op de leefwereld van Utrechters. Daarnaast biedt de gemeente financiële steun aan sport- en beweegevenementen waar inwoners actief aan kunnen deelnemen en aan talentontwikkeling.
We ondersteunen alle soorten sport- en beweegaanbieders om een afwisselend en passend aanbod in de stad te bieden. Hierbij geven we voorrang aan aanbieders die kinderen en jongeren tot 18 jaar uit kwetsbare buurten in beweging brengen. Sportaanbieders hebben een belangrijke rol, ze brengen mensen in beweging, zorgen voor sociale contacten en bieden een plek voor vrijwilligers. Daarnaast moedigen we een positieve sportcultuur aan: een sociaal veilige omgeving waarin iedereen kan meedoen en (sport)plezier en ontwikkeling centraal staan.
We richten ons op het houden van bestaande sportvoorzieningen en gebruiken deze zo goed mogelijk. Dat betekent dat we inzetten op multifunctioneel gebruik. We doen ons best dat de ruimte voor sport en bewegen zoveel mogelijk meegroeit met de groei van de stad.
Nieuwe sporten en de openbare ruimte krijgen ook aandacht. De gemeente wil sportparken vaker openstellen voor buurtbewoners en andere organisaties in de wijk. Voorlopig kan de gemeente daar alleen niet op inzetten, omdat er weinig budget is voor extra onderhoud en beheer.
Groepsaanpak mentale problemen bij jongeren succesvol
10-12-2024 | Sinds 2020 zien we een explosieve groei in mentale problemen bij jongeren. Ook de Utrechtse jeugdhulppartners zien dit. In 2020 ontwikkelden Buurtteam, KOOS en JoU als antwoord hierop een collectieve en groepsgerichte aanpak. Dat leidde tot de eerste BuKoJoU-groep. Dit is een initiatief gericht op ondersteuning en verbetering van de mentale gezondheid van jongeren.
De aanpak van BuKoJoU is zeer succesvol. Jongeren, ouders én begeleiders zijn positief. Ook de samenwerking tussen de partners verloopt goed. Het project wekt zelfs landelijk en internationaal interesse. Daarom is besloten om per januari 2025 in alle Utrechtse wijken groepen te starten.
BuKoJou wordt BOOST
De naam BuKoJoU sluit niet aan bij de bredere aanpak. Daarom vroegen de jeugdhulppartijen jongeren uit de groep een nieuwe naam te bedenken. Het resultaat? De nieuwe naam BOOST. Deze naam past bij jongeren én bij het doel: het geven van een steuntje in de rug om hun mentale gezondheid te versterken. De nieuwe groepen gaan themagericht werken. Voorbeelden van thema’s zijn: scheiding van ouders, somberheid of de eigen identiteit.
De voordelen van collectief en groepsgericht werken
- Ouders en kinderen/jongeren hebben vaak dezelfde soort vragen over opvoeden en opgroeien. Het delen van ervaringen in een groep geeft zelfvertrouwen, vermindert stress én voelt minder eenzaam. Het effect is ook duurzaam. Jongeren en ouders kunnen elkaar ook na afloop van het groepstraject blijven opzoeken. Dit verbetert hun welzijn op lange termijn.
- Deze groepsgerichte aanpak zorgt voor verlaging van wachtlijsten voor individuele hulp.
Daarom willen we in Utrecht veel meer ondersteuning en (jeugd)hulp in groepen bieden. Hierbij werken 7 partners in de stad nauw en integraal samen. Dit zijn: Buurtteam Utrecht (vanuit Lokalis), DOCK, Stichting Jongerenwerk Utrecht (JoU), de Jeugdgezondheidszorg (JGZ), SportUtrecht, KOOS Utrecht en Spoor030. In de toekomst willen we deze samenwerking nog verder uitbreiden met andere partijen.
Hoe werkt het?
Iedere wijk richt zich op de meest voorkomende vragen van jongeren. Dit zijn bijvoorbeeld thema’s als eenzaamheid of onzekerheid. Door maatwerk per wijk sluiten de groepen nauw aan bij de behoeften van de deelnemers. De gezinswerker van Buurtteam Utrecht en de jongerenwerker van JoU vormen een duo. Zij zijn verantwoordelijk voor het hele proces van aanmelding, intake, groepsbegeleiding en evaluatie. Spoor030 en KOOS ondersteunen hierin. Zij melden jongeren aan en geven advies als dat nodig is. De professionals matchen jongeren op leeftijd en themavraag. Dit zorgt ervoor dat elke groep optimaal is samengesteld. Samen geven we de mentale gezondheid van jongeren een BOOST!
Vragen over opgroeien en opvoeden in de sociale basis: it takes a village to raise a child
12-11-2024 | In Utrecht geloven we dat opvoeden en opgroeien iets is wat we samen doen, in de directe omgeving van kinderen, jongeren en gezinnen. Veel vragen over opgroeien en opvoeden kunnen in die directe omgeving worden opgelost. Zonder inzet van professionele jeugdhulp maar juist met de steun van andere ouders, buurtgenoten, vrienden en (vrijwilligers)organisaties in de buurt. Door te stimuleren dat ouders steun en hulp zoeken bij elkaar, bij vrijwilligers/ervaringsdeskundigen, en/of bij voorzieningen op het gebied van sport, welzijn, cultuur en jeugdgezondheidszorg, versterken we zelfstandigheid en sociale contacten. Dit noemen we de sociale basis.
Vaak kan deze hulp ook in een groep. Dit bevordert herkenning, vertrouwen en een gevoel van gemeenschap. Deze groepen kunnen ook helpen om elkaar bij toekomstige vragen op te zoeken, en draagt op die manier bij aan preventie. Ook is daarmee de verwachting dat we beter kunnen inspelen op de uitdagingen van de toekomst zoals beperkte financiële middelen en een tekort aan personeel. Zo kunnen we kinderen en gezinnen die het hard nodig hebben tijdig passende hulp bieden.
Kernteam vragen rondom opvoeden en opgroeien
Om deze beweging een stap verder te brengen kijken we met een kernteam van professionals naar de opvoed- en opgroeivragen waarop we nu hulp vanuit het buurtteam inzetten maar die we ook op kunnen lossen met ondersteuning vanuit de sociale basis. Bijvoorbeeld vragen over slapen, lichte angsten, onzekerheid, concentratie, stress en scheiding. Het kernteam bestaat uit: Lokalis, Stichting Jongerenwerk Utrecht (JoU), DOCK, Jeugdgezondheidszorg, SportUtrecht, Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU) en Gemeente Utrecht. Een beweging waar we achter staan, omdat het echt past bij waar we in Utrecht voor willen staan: zo dicht mogelijk bij huis en zo gewoon mogelijk opgroeien en opvoeden. Dit sluit aan bij het leidende principe “normaliseren in plaats van problematiseren".
Leren in 2 buurtteamgebieden
Er wordt al een tijd gewerkt aan deze beweging. Ook de opdrachten aan partners worden hierop aangepast. Zo zullen de buurtteams vanaf 1 januari 2025 geen hulp meer inzetten bij opgroei- en opvoedvragen als ondersteuning vanuit de sociale basis passend is. Deze ontwikkeling biedt kansen om te leren hoe dit werkt in de praktijk. In 2 buurtteamgebieden, Lunetten-Hoograven en Zuilen, starten we daarom een leerfase, waarin door middel van casuïstiekoverleg gekeken wordt hoe uitvoer met elkaar te geven aan deze beweging in de wijk.
Leren en verbeteren voor de toekomst
In de leerfase monitoren we binnen de 2 buurtteamgebieden wat werkt en wat niet. Voor de wijken die niet deelnemen aan de leerfase, ontvangt het kernteam ook graag de signalen. Zo krijgen we een goed beeld van de omvang en impact van deze verschuiving per organisatie. Begin 2025 evalueren we of er aanpassingen nodig zijn in de leerfase. Ontstaan of verschuiven er ergens wachtlijsten? Is er extra capaciteit of zijn er extra middelen nodig? Met de inzichten en lessen die we opdoen kijken we hoe we de sociale basis in alle wijken zo goed mogelijk kunnen toerusten voor nu en in de toekomst.
Vragen, suggesties?
We realiseren ons dat dit voor iedereen een verandering in werken vraagt. Laten we elkaar blijven opzoeken en leren in deze verandering, want opgroeien en opvoeden doen we samen!
Heb je vragen over dit onderwerp? Of suggesties voor het kernteam? Mail dan naar jeugd@utrecht.nl.
Resultaten Gezond Gewicht op School 2024
In 2024 werken 10 Utrechtse basisscholen met het programma Gezond Gewicht op School aan gezonde voeding en bewegen. Met dit programma moedigen we samen met de scholen gezonde schoollunches, meer bewegen op een dag, voedseleducatie en ouderbetrokkenheid aan. We bereiken daarmee in 2024 ongeveer 2200 kinderen. Wij vroegen de scholen wat dit programma oplevert en hoe we er samen een succes van maken.
Bekijk de resultaten van het programma Gezond Gewicht op School
Tijdelijk fysiek loket voor klachten over zorg en jeugdhulp
28-10-2024 | Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd opent tijdelijk een fysiek loket in ons stadskantoor. De inspectie wil graag voor iedereen bereikbaar zijn. De inspectie heeft signalen en meldingen nodig om haar rol als toezichthouder te vervullen. Hebt u contact met een inwoner of cliënt die een vraag of klacht heeft over de gezondheidszorg of jeugdhulp? Verwijs deze dan naar het LMZ.
Loket op begane grond van het stadskantoor
Met het loket kijkt de inspectie of ze ook andere doelgroepen kunnen bereiken. Bijvoorbeeld mensen die het moeilijk vinden om te bellen of liever niet met een contactformulier op een website willen werken. Het loket zit achter het servicepunt op de begane grond van het stadskantoor. Er zijn flyers over dit loket verspreid via buurtteams, wijkbureaus en bibliotheken.
Openingstijden
Het loket is open van november 2024 tot en met januari 2025. Op de dinsdagen en donderdagen van 9.00-12.00 uur en van 13.00-16.00 uur.
Over het Landelijk Meldpunt Zorg
Het LMZ is het aanspreekpunt voor cliënten, patiënten en betrokkenen. Worden er fouten gemaakt? Of zijn er twijfels over de kwaliteit van de zorg, jeugdhulp, medicijnen of medische hulpmiddelen? Het LMZ adviseert dit eerst te bespreken met de huisarts of de betrokken zorginstelling. Komen mensen er niet uit? Dan kan het LMZ informatie en advies geven welke stappen te zetten om het probleem op te lossen.
We richten ons op samenwerking op basis van gelijkwaardigheid, vertrouwen in het probleemoplossend vermogen en de eigen verantwoordelijkheid van kinderen, gezinnen en hun omgeving. We vergroten de zeggenschap van kinderen en hun ouders. Steeds meer werken we vanuit de leefwereld van het kind en het gezin en pakken we samen grondoorzaken aan.
We zien opvoeden en opgroeien als iets wat we samen doen, met de wijk, buurt en stad. Daarom werken we volgens één pedagogisch kader: Vreedzaam. We investeren in de kracht van de gemeenschap en willen ouders aanmoedigen om steun en hulp te zoeken bij elkaar en bij partners, zoals scholen. De komende jaren versterken we de samenwerking tussen deze partners en buurtteams. Ook zorgen we ervoor dat partners in de pedagogische basis beter vindbaar en benaderbaar zijn, zowel voor elkaar als voor ouders.
De eerste 1.000 dagen van kinderen zijn cruciaal voor de rest van hun leven. We vinden het belangrijk dat er voldoende toegankelijke plekken zijn waar ouders en kinderen samen kunnen spelen, leren en zich ontwikkelen. We werken nauw samen met partners in de stad om kinderen een passende plek in de kinderopvang te bieden - zo dicht bij huis en zo gewoon als mogelijk, samen met leeftijdsgenootjes of hun broertjes en zusjes.
Binnen de opgave ‘Onderwijs-jeugdhulp’ sluiten we aan bij de Utrechtse Onderwijs Agenda en bouwen we verder op de kernpartneraanpak. Met de kernpartneraanpak investeren we sterk in de samenwerking tussen gemeente, onderwijs en jeugdhulpaanbieders. In de komende jaren breiden we deze samenwerking uit naar andere partners in de pedagogische basis, zoals sport en jongerenwerk. Ook versterken we inclusief onderwijs, contextgerichte benadering en de samenwerking met het speciaal onderwijs.
Collectief werken wordt steeds meer de norm. Hierbij werken partners intensief samen, ook met ouders en kinderen, en bieden ze zoveel mogelijk groepsgerichte hulp en ondersteuning. Dit heeft veel voordelen: het sluit beter aan op de hulpvraag, normaliseert situaties en versterkt het ondersteunend netwerk voor kinderen en ouders. Daarnaast is het, als het past bij de hulpvraag, vaak goedkoper. We nemen onze inwoners mee in deze manier van werken, ondersteunen onze jeugdhulppartners en richten ons op samen continu leren.
Het is niet altijd nodig of passend om voor elke opvoed- of opgroeivraag jeugdhulp in te schakelen. Daarom versterken we de pedagogische basis, zodat de vraag naar basis- en aanvullende hulp afneemt. Als jeugdhulp wel nodig is, bieden we dit zoveel mogelijk in de buurt aan. De buurtteams geven basishulp en richten zich meer op hun kerntaken en het samenwerken met de pedagogische basis. We verwachten dat de hulpvraag dan meer ‘aan de voorkant’ wordt opgepakt, zodat (aanvullende) hulp beschikbaar blijft voor de kinderen en gezinnen die het nodig hebben. We bieden waar het kan hulp groepsgericht aan en we maken meer gebruik van e-health, in plaats van of in aanvulling op individuele hulp. Ook delen partners in de aanvullende hulp hun kennis met de basishulp en pedagogische basis. Zo werken alle partijen samen aan tijdige en passende jeugdhulp in de buurt.
We willen dat kinderen opgroeien in een gezin, het liefst in hun vertrouwde omgeving. Ook als de situatie complex of onveilig is, kijken we wat er nodig is om ervoor te zorgen dat kinderen het liefst thuis (of 'zo thuis mogelijk’) en veilig kunnen opgroeien. We willen het aantal uithuisplaatsingen zo veel mogelijk verminderen. Door buurtgericht te werken, zijn er relatief weinig uithuisplaatsingen en jeugdbeschermingsmaatregelen. Voor deze opgave is het aanpakken van de grondoorzaken belangrijk; vaak liggen de oorzaken van problemen in de omgeving van het kind en de context waarin het opgroeit. We willen de jeugdbescherming anders organiseren en aansluiten bij de landelijke beweging van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Daarnaast zoeken we naar alternatieven voor residentiële jeugdhulp.
We willen dat elke jongvolwassene (16 - 23 jaar) zo zelfstandig mogelijk kan meedoen aan de samenleving. In de opgave ‘Als je 18 wordt’ zetten we in op een soepele overgang voor jongeren naar een leven met meer verantwoordelijkheden, en een overstap van de Jeugdwet naar wetgeving voor volwassenen. Voor de nieuwe wet ‘Van School naar Duurzaam Werk’ is het belangrijk dat we integraal werken aan bestaanszekerheid voor jongeren. We pakken belangrijke overgangsmomenten actiever aan, zoals van onderwijs naar werk of van jeugdhulp met verblijf naar zelfstandig wonen. Daarnaast zorgen we voor samenhang in de ondersteuning van jongvolwassenen, op gebieden zoals passend onderwijs, jeugdhulp, werk en inkomen, en wonen.