Verhalen met routes

Hier leest u verhalen van Utrechters en hun ‘route’ uit eenzaamheid. Wie kwamen ze onderweg tegen? Wie liep een stukje met hen mee en wat hebben ze zelf gedaan om hun situatie te veranderen.

Inleven niet uit boekje

Welzijn op Recept


Inleven niet uit boekje

Door gezondheidsproblemen en het kwijtraken van haar baan viel Ramona in een diepe put en raakte ze aan de drank. “Ik zag niemand meer, behalve mijn 2 katten. Mijn gevoel voor eigenwaarde was helemaal weg. Via het buurtteam kwam ik terecht bij de stichting Doen & Laten, die in Kanaleneiland in hetzelfde gebouw zit als Bij Bosshardt. Langzaam krabbelde ik op, kreeg ik weer een sociaal netwerk en werd ik vrijwilliger voor beide organisaties. Ik ben misschien geen professioneel hulpverlener, maar inlevingsvermogen kun je niet uit een boekje leren.”

Route

Haltes

Waaraan zie je dat iemand vereenzaamd is, wat zijn de signalen? Waar moet u op letten als buurman, supermarktmedewerker, kapper of notaris? En aan wie kunt u die signalen doorgeven om ondersteuning op gang te brengen? Met lokale ondernemers, vrijwilligers en zorgprofessionals ontwikkelen we trainingen en tools waarmee eenzaamheid beter is te signaleren.

De aanpak ‘Welzijn op Recept’ breiden we uit naar de hele stad. Mensen met psychosociale klachten krijgen een verwijzing naar een sociaal makelaar of beweegmakelaar. Ongeveer de helft van mensen met deze klachten is eenzaam.  De makelaars zoeken contact en achterhalen samen met de bewoner (opnieuw) wat hem of haar gelukkig maakt.

Zowel professionals als vrijwilligers ontmoeten eenzame mensen: buurtteammedewerkers, sociaal makelaars, wijkverpleegkundigen, huishoudelijke hulp, actieve bewoner en vrijwilligers van Samen in de stad. We stimuleren mensen om eenzaamheid bespreekbaar te maken en taboes te doorbreken.

Voor mensen die zich eenzaam voelen zijn er in Utrecht veel activiteiten en veel mogelijkheden voor ondersteuning. Uit een stadsgesprek over eenzaamheid (eind 2017) bleek dat deze informatie bewoners onvoldoende bereikt. Meer en ook anders informeren is dus belangrijk. Dit doen bijvoorbeeld de wijkinformatiepunten waar bewoners medebewoners in hun buurt informeren over zorg en welzijn: dichtbij en eenvoudig, een soort VVV van en voor de wijk.

Deelnemers moeten zich thuis voelen bij de activiteit van hun keuze. Dat vraagt om begrip, acceptatie en respect. Soms kunnen mensen niet direct deelnemen aan een activiteit, omdat ze sociale vaardigheden zijn verleerd of zich die nooit hebben eigen gemaakt. Voor deze groep zijn er cursussen. Soms hebben mensen een maatje nodig die hen begeleidt naar passend aanbod.


Een duwtje nodig

Eenzaam? Ja, dat voelde mevrouw Sietaram (80) zich toen ze in een leeg huis kwam nadat haar man met hartklachten in het ziekenhuis was opgenomen. “Een buurvrouw belde aan, ze wilde een kopje thee met me drinken. Ik kan je bijna niet zeggen hoe ongelooflijk belangrijk dat voor me was. Gelukkig woon ik in een Overvechts buurtje waar iedereen een beetje op elkaar let. Veel ouderen zijn eenzaam omdat ze weinig contacten hebben. En wie eenzaam is, komt niet snel in actie om contacten aangaan, dat weet ik dankzij mijn jarenlange ervaring als bezoekvrijwilliger. Die mensen hebben een duwtje nodig!”

Route

Halte

Waaraan zie je dat iemand vereenzaamd is, wat zijn de signalen? Waar moet u op letten als buurman, supermarktmedewerker, kapper of notaris? En aan wie kunt u die signalen doorgeven om ondersteuning op gang te brengen? Met lokale ondernemers, vrijwilligers en zorgprofessionals ontwikkelen we trainingen en tools waarmee eenzaamheid beter is te signaleren.


Welzijn op recept

“Huisartsen kunnen echt iets betekenen voor eenzame patiënten, ik vind het belangrijk dat Utrechters dat beseffen,” zegt Berthon Rikken, huisarts in Ondiep en voorzitter van het Utrechts Fonds Achterstandswijken. “Iedereen heeft een huisarts en die heeft meestal goed in beeld om welke kwetsbare bewoners het gaat. Daar komt bij dat we sinds kort een nieuwe aanpak hebben, Welzijn op Recept, waarmee we mensen die niet goed in hun vel steken ook snel op de goede plek kunnen krijgen voor verdere ondersteuning. Het gaat om een proef in enkele wijken, maar de resultaten zijn veelbelovend.”

Route

Haltes

Waaraan zie je dat iemand vereenzaamd is, wat zijn de signalen? Waar moet u op letten als buurman, supermarktmedewerker, kapper of notaris? En aan wie kunt u die signalen doorgeven om ondersteuning op gang te brengen? Met lokale ondernemers, vrijwilligers en zorgprofessionals ontwikkelen we trainingen en tools waarmee eenzaamheid beter is te signaleren.

De aanpak ‘Welzijn op Recept’ breiden we uit naar de hele stad. Mensen met psychosociale klachten krijgen een verwijzing naar een sociaal makelaar of beweegmakelaar. Ongeveer de helft van mensen met deze klachten is eenzaam. De makelaars zoeken contact en achterhalen samen met de bewoner (opnieuw) wat hem of haar gelukkig maakt.


Dansen met AH

“We hebben al een poosje contact met wooncomplex De Dame voor 55-plussers, waarvan veel bewoners bij ons boodschappen doen,” zegt Sophia Papadopoulos van het AH-filiaal in winkelcentrum Rokade. “Af en toe doen we iets leuks voor de bewoners, bijvoorbeeld een lunch verzorgen. Deze keer werd het - in samenwerking met Het Danspaleis en met steun van de gemeente - een dansmiddag. Bezoekers van ons filiaal betaalden spontaan mee aan de kosten door het doneren van hun statiegeldbonnen. Zo merkten we dat een buurtinitiatief om mensen met elkaar in contact te brengen veel gehoor vindt.”

Route

Haltes

Waaraan zie je dat iemand vereenzaamd is, wat zijn de signalen? Waar moet u op letten als buurman, supermarktmedewerker, kapper of notaris? En aan wie kunt u die signalen doorgeven om ondersteuning op gang te brengen? Met lokale ondernemers, vrijwilligers en zorgprofessionals ontwikkelen we trainingen en tools waarmee eenzaamheid beter is te signaleren.

Op welke plekken in de buurt komt iedereen? Waar ontmoeten mensen elkaar? Welke organisaties of ondernemers kunnen op een simpele manier bijdragen aan de leefbaarheid van hun buurt? Zulke vragen kunnen verrassende verbindingen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een bezorgdienst die jongeren met een beperking naar de sportvereniging brengt of aan een supermarkt die bij de koffieautomaat een tafel neerzet voor een gesprek met het buurtteam.

Hulp en contact Eenzaamheid

E-mail

eenzaamheid@utrecht.nl

Telefoon

14 030