Actieplan Utrecht zijn we samen Praktijkverhaal: Mes snijdt aan 2 kanten bij helpdesk solliciteren

Een sollicitatiebrief schrijven is niet eenvoudig, zeker niet voor mensen die de Nederlandse taal minder goed beheersen. En een stageplek vinden is voor studenten vaak ook een hele klus. Met de Helpdesk Solliciteren Kanaleneiland helpt Radj Ramcharan beide groepen tegelijk.

Siham Bilal ontvluchtte 4 jaar geleden met haar dochter Syrië. Ze heeft een inburgeringstraject achter de rug en werkt als vrijwilliger in woon-werkgemeenschap Emmaus in Haarzuilens. Maar Siham wil ook graag een echte baan. “In Damascus had ik een restaurant, dus een baan in de horeca zou ik mooi vinden. Maar mijn Nederlands is nog niet goed genoeg voor het schrijven van sollicitatiebrieven, dus ik ben blij dat ik hier hulp krijg.”
Iedereen die dat wil kan terecht bij de helpdesk, die op woensdagen en donderdagen in totaal 3 keer 2 uur geopend is. Gemiddeld kloppen 4 personen aan, vooral mensen die de taal niet goed beheersen en laagopgeleiden die geen computer of een internetaansluiting hebben. Stagiaires helpen de werkzoekenden met vacatures zoeken, formulieren invullen, brieven schrijven en het voeren van sollicitatiegesprekken door die na te bootsen.

Alleen motivatie opschrijven

“Werkgevers zitten te springen om mensen, solicitatieprocedures worden steeds makkelijker en vaak is het genoeg om in 4 zinnen je motivatie op te schrijven. Maar dat moet iemand dan wel kunnen,” zegt stagebegeleider Radj Ramcharan.
Het idee voor een helpdesk ontstond toen hij nog bij Artikel 1 Midden Nederland werkte, het expertisecentrum voor gelijke behandeling en dicriminatiezaken. De toenmalige directeur wilde discriminatie niet alleen bestrijden, maar ook voorkomen. “Veel studenten van hbo- en mbo-scholen mensen vinden daardoor geen stageplek, dat stelde de Sociaal Economische Raad een paar maanden geleden nog vast in een rapport. Via de helpdesk kunnen we jaarlijks zo’n 100 stagiaires een plek bieden.”

Netwerk gebruiken

‘We’, dat zijn behalve Artikel 1 en de bibliotheek Kanaleneiland ook de stichting Asha en de stichting Lezen & Schrijven. Asha, waar Radj bestuurder is, levert bijdragen aan ‘Utrecht zijn we samen’, onder meer door stagiaires in te zetten bij de organisatie van dialoogavonden. “Via dat netwerk haal ik stagiaires hier naartoe. De begeleiding kost niet veel tijd, het is echt niet nodig om voortdurend hun hand vast te houden. Studenten zijn al aardig zelfstandig en de deelnemers gemotiveerd, dat helpt. Mensen weten ons steeds beter te vinden, we overleggen momenteel dan ook met de bibliotheek in Overvecht om daar een tweede helpdesk te beginnen.”
Het mes snijdt bij Radj Ramcharan altijd aan 2 kanten: studenten worden geholpen aan een stageplek en via die plek helpen de studenten op hun beurt weer anderen met het vinden van werk. “De arbeidsmarkt is krap en wanneer je een vreemde achternaam hebt wordt het nog moeilijker. Maar het is tegelijk zo dat organisaties en bedrijven die niet discrimineren kandidaten ook afwijzen wanneer ze een slechte brief hebben geschreven. Dus iedereen die dat lastig vindt heeft baat bij ondersteuning.”

Ervaringen delen

Werkzoekenden komen meestal bij de helpdesk terecht via het buurtteam of van horen zeggen. Maar ook Utrechters met een uitkering maken er gebruik van om aan hun sollicitatieplicht te voldoen. “Met de gemeente deel ik mijn ervaringen en praat ik over mogelijkheden om de helpdesk verder te professionaliseren. Goede begeleiding is zó belangrijk. De maatschappij verwacht steeds vaker van mensen dat ze zelf initiatieven nemen en zelfredzaam zijn, maar ze weten lang niet altijd waar ze terecht kunnen, bijvoorbeeld wanneer ze zich willen laten omscholen. Bij de gemeente doen ze hun best, maar er is op dat gebied nog wel winst te behalen.”

Dynamische plek

De bibliotheek Kanaleneiland is een dynamische plek waar meerdere organisaties zijn gehuisvest die kwetsbare groepen Utrechters ondersteunen. Zo houden wegwijzers van Taal Doet Meer op dezelfde tijden als de helpdesk hun spreekuur voor taalondersteuning en computergebruik. “Dit is een perfecte, laagdrempelige omgeving waar alles mooi in elkaar grijpt. Bij de helpdesk vragen we mensen bijvoorbeeld of ze ook interesse hebben voor computerles, alles grijpt hier in elkaar.”
Zijn advies aan werkzoekenden die moeite hebben met Nederlands? “Vraag hulp! Ook een academicus laat zijn of haar sollicitatiebrief nalezen. Het is altijd fijn als er iemand met je meekijkt, niet omdat je zo hulpeloos bent, maar om praktische tips te geven.”

Vurig betoog

En opeens ontsteekt Radj, inmiddels ook werkzaam voor de stichting Lezen & Schrijven, in een vurig betoog over het belang van taalbeheersing. “Taal is het belangrijkste middel om je te ontwikkelen, wie de taal niet goed beheerst loopt een grotere kans om te vereenzamen. Utrecht moet daar hard aan blijven werken!”
Aan de andere kant van de tafel bestudeert Mazen Saytoof zijn cv samen met ROC-stagiaire Efrahim Fazal, die Human Recources Management studeert aan het ROC Midden-Nederland. “Deze ervaring past heel goed bij mijn opleiding, maar het is niet alleen dat. Ik leer heel veel van het sociale contact en dat is minstens zo waardevol.”
Mazen is gevlucht uit Syrië, evenals Siham Bilal. Daar werkte hij als schilder en dat beroep wil hij hier ook weer gaan uitoefenen. Lachend: “Ik blijf hier naartoe komen tot het gelukt is.”

Hulp en contact Utrecht zijn we samen

Telefoon

030 - 286 28 32

E-mail

uzws@utrecht.nl