Het Huishoudboekje

Het Huishoudboekje is een nieuw product, waarmee wij op een makkelijke manier het geld van deelnemers beheren.

Wat is het huishoudboekje?

  • De inkomsten (loon, uitkering, toeslagen) van deelnemers komen binnen op de rekening van de gemeente.
  • Wij zorgen voor het automatisch betalen van de vaste lasten (huur, energie, water en zorgverzekering).
  • Deelnemers ontvangen het restant op de eigen rekening. Zij mogen zelf weten hoe zij dit bedrag uitgeven.
  • Deelnemers kunnen hun financiële gegevens in het Huishoudboekje online inzien met een inlog.
  • Het is een snelle online vorm van vrijwillig budgetbeheer.

Wat is het verschil met budgetbeheer?

  • Het Huishoudboekje is goedkoper dan budgetbeheer.
  • De deelnemer aan het Huishoudboekje kan op ieder moment de betalingen en ontvangsten zien. Dit kan niet met budgetbeheer.
  • Met het Huishoudboekje kunnen wij aan inwoners geld voorschieten. Bij budgetbeheer betalen wij pas als er voldoende inkomsten zijn.
  • Met het Huishoudboekje kan de deelnemer niet sparen. Dit kan wel bij budgetbeheer.
  • Bij budgetbeheer kunnen meer vaste lasten beheerd worden dan met het Huishoudboekje.

Waarom doen we het?

  • Het Huishoudboekje ontzorgt inwoners. Wij garanderen dat de vaste lasten op tijd betaald worden.
  • Inwoners met een laag inkomen hebben vaak verschillende inkomsten (uitkering of salaris, huurtoeslag, zorgtoeslag) die op verschillende momenten in de maand binnenkomen. Sommige inwoners (bijvoorbeeld zzp’ers) hebben wisselende inkomsten per maand. Veel inwoners vinden het lastig om door de maand heen inkomsten op zij te zetten om de vaste lasten te betalen.
  • Het Huishoudboekje neemt geldstress weg bij inwoners.
  • Deelname aan het Huishoudboekje kan schulden voorkomen.

Voor wie is het?

Iedere inwoner die (tijdelijk) ondersteuning nodig heeft bij het beheer van financiën

Voor wie is het niet?

Inwoners met grote betalingsachterstanden en/of schulden die ze zelf niet meer op kunnen lossen. Deze inwoners kunnen hulp krijgen van het buurtteam en schulddienstverlening van de gemeente. Inwoners met een bewindvoerder kunnen ook niet deelnemen.

Met welke partijen voeren we het Huishoudboekje uit?

Wij werken samen met Toeslagen van de Belastingdienst, SVB, UWV, buurtteams, Mitros, Zilveren Kruis, Eneco en VGZ.

Vragen of aanmelden?

Tot het najaar 2019 is er plek voor 300 inwoners om zich aan te melden. Ondertussen gaan wij verder met de ontwikkeling van de dienstverlening. Dan kunnen in de toekomst meer Utrechters meedoen.

Meer lezen en online aanmelden kan via www.utrecht.nl/huishoudboekje. Hebt u vragen? Mail dan naar: huishoudboekje@utrecht.nl.